خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/24 - 11:24
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : سیاسی
منتخبان مجلس دوازدهم در نخستین نشست فراکسیون گام دوم انقلاب مطرح کردند؛

از تبیین ظرفیت نمایندگان ملت تا تشریح اولویت‌های مجلس دوازدهم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ نخستین نشست فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس دوازدهم امروز صبح دوشنبه 24 اردیبهشت ماه با حضور منتخبان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

زنگنه: اقدامات نمایندگان منجر به تحول و بروز اتفاقات بزرگی در کشور می‌شود

محسن زنگنه رئیس فراکسیون گام دوم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات نمایندگان منجر به تحول و بروز اتفاقات بزرگی در کشور می‌شود، گفت: تعارض منافع صنفی، جغرافیایی و سیاسی گاهی بر کار مجلس سایه می افکند و کار را از مسیر خود خارج  می کند.

وی با بیان اینکه ما در فراکسیون گام دوم به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات کشور بودیم، گفت: ما نمایندگان جوان مجلس درگیر لابی ها و برخی سهم خواهی ها نبودیم.

زنگنه، مالیات برعایدی سرمایه، قانون حمایت از زنان و خانواده، اصلاح ساختار بودجه و دیگر قوانین مصوب مجلس را به عنوان اقدامات فراکسیون گام دوم برشمرد.

طاهری: ظرفیت معدن در کشور بسیار زیاد است

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این نشست، گفت: زنجیره در صنایع پتروشیمی اولویت دارد. افزایش هر زنجیره باعث ارزش افزوده می شود. البته برخی از زنجیره ها کوتاه است مثلا از نفت خام فقط به بنزین رسیدیم درحالی که امکان افزایش زنجیره تا دارو است.

وی با بیان اینکه ظرفیت معدن در کشور بسیار زیاد است، گفت: باید در حقوق دولتی حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد سرمایه گذاری شود تا برای نسل های بعدی هم معادن کشور قابلیت بهره برداری داشته باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به اقدامات مجلس در حوزه معادن گفت: حقوق درآمد معادن حدود ۲ همت بود ولی در اواخر مجلس یازدهم این رقم به نزدیک ۵۰ همت رسید.

محمدبیگی: مجلس دوازدهم در حوزه طب سنتی ورود کند

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیز در این نشست گفت: افزایش سهم سلامت از بودجه کشور در دهه ۹۰ کاهش پیدا کرد حال اینکه قرار بود پرداخت از جیب مردم کمتر شود.

وی با بیان اینکه بودجه صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج در مجلس یازدهم افزایش پیدا کرد، گفت: سهم این صندوق در بودجه به ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

محمدبیگی تاکید کرد که مجلس دوازدهم باید اقداماتی در حوزه طب سنتی و محیط زیست داشته باشد.

رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده همچنین بیان کرد: سالانه یک تا یک و نیم درصد به جمعیت سالمند کشور اضافه می شود؛ در مجلس یازدهم موضوع قانون جمعیت و خانواده را نهایی کردیم اما از آنجا که چالش جمعیت در کشور بسیار جدی است، باید فراکسیون جمعیت فعالیت خود را در مجلس دوازدهم به صورت جدی پیگیری کند.

توسلی: لزوم توجه فراکسیون گام دوم انقلاب روند سیاست گذاری تقنینی و نظارتی 

فتح الله توسلی در ادامه این نشست با انتقاد از اینکه بانک مرکزی و دستگاه های ذیربط نسبت به اجرای قانون جوانی جمعیت بی توجهی می کنند، گفت: امیدواریم اعضای فراکسیون بر روند سیاست گذاری در کشور تاثیر بگذارند و فراکسیون بزرگ و تاثیرگذاری در حوزه تقنین و نظارت باشد.

طغیانی: انضباط در دولت از حیث منابع و مصارف اولویت همه مجالس است

به گزارش خانه ملت، مهدی طغیانی نیز در ادامه نشست با بیان اینکه باید اندیشکده ها را تجمیع کرد، گفت: باید در نظر داشت که آیا کشور امکان هزینه کرد و تخصیص ها را دارد یا خیر. در تحقق تکالیف قانون هدفمندی، بودجه با هزینه و درآمد مطابقت ندارد و کسری هدفمندی قابل توجه است. هزینه از کجا باید تامین شود؟ در خصوص بحث های مالیاتی ۳ راهکار وجود دارد؛ تامین درآمد از طریق مالیات که در این مورد، جنس درآمد معادن از جنس مالیات نیست بلکه از طریق فروش دارایی بین نسلی است مثل نفت؛ راهکار دوم واگذاری و فروش دارایی دولت و سوم بدهی.

وی تصریح کرد: از این رو یکی از ماموریت ها این است که باید دولت کاری که به عهده دارد به نحو احسن انجام دهد و از سایر کارها پرهیز کند و برای هر امری منابع در نظر گرفته شود زیرا با بی انضباطی دولت و نظام بانکی تورم ایجاد می شود. در واقع باید از مسایل سطحی که منشأ تورم نرخ ارز است پرهیز شود. تورم در کوتاه مدت جرقه در انبار کاه است، انباری که خلق پول آن روزی ۶ الی ۷ هزار میلیارد تومان است.

طغیانی افزود:  انضباط در دولت از حیث منابع و مصارف اولویت همه مجالس است، بحث انضباط بخشی نزدیک به ۸ درصد است، GDP را مالیات می دهیم، این عدد در مقایسه با دنیا بالا است، ظرفیت فرار مالیاتی، کتمان مالیاتی، معافیت های گسترده و ... در حوزه های مالیاتی داریم. قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی قانون شفافیت بخش در اقتصاد است که رویدادهای مالی را شناسنامه دار می کند به این معنا که نقل و انتقال انجام شده به چه منظور بود.

نماینده مردم اصفهان اضافه کرد: در مجلس یازدهم قوانینی انجام شد از جمله قانون مالیات بر سوداگری که بر فوندانسیون مالیات بر عایدی سوار شد که اگر در سامانه مودیان تولید نشود قانون مالیات بر سوداگری به جایی نمی رسد. یکی از کارهای مهم نظارتی سامانه مودیان است که داده های مالی به سازمان امور مالیاتی مختلف تجمیع و پاسخگویی و راستی آزمایی  می شود. این سامانه به قلب داده های مالی کشور کمک می کند. قوانین دیگر که مالیات بتواند به وظایف دولت کمک کند مانند مالیات بر مجموع درآمد، که باید بر همین قانون سوار شود.

طغیانی افزود: در همه جای دنیا حدود ۳۰ درصد از بودجه رفاهی از مالیات تامین می شود، ما نه تنها برای تامین رفاهیات نفت می فروشیم بلکه تورم درست می کنیم تا رفاهیات تامین کنیم، بودجه هدفمندی عملا به همین شکل پیش می رود که باید اصلاحات جدی انجام داد که سرجمع این موارد به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: کمیسیون در بحث اصلاح نظام مالیاتی دو قدم مهم برداشت؛ قدم اول در حوزه نظارتی بحث ساماندهی مودیان بود که با پیگیری و جدیت دولت پیش رفت و قدم دوم در بحث قانونگذاری هم مالیات بر سوداگری که با رفت و برگشت بالاخره در شورای نگهبان مصوب می‌شود.

بابایی کارنامی: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از اقدامات موثر مجلس یازدهم

علی بابایی کارنامی در ادامه این نشست همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را از اقدامات موثر مجلس یازدهم دانست و گفت: اصلاح ساختار صندوق تامین اجتماعی باید از اولویت های مجلس دوازدهم باشد و از آنجایی که امنیت شغلی کارگران و کارمندان امری بسیار مهم است بنابرابن در مجلس یازدهم طرح ساماندهی کارکنان را مدنظر قرار دادیم و باید آن را به جمع‌بندی برسانیم.

باقرزاده: مجلس دوازدهم اصلاح قانون حمایت از معلولان را دنبال کند

علی اصغر باقرزاده نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این ادامه این نشست کمیسیون بهداست را از کمیسیون های مهم مجلس دانست و گفت: تنوع موضوعات این کمیسیون زیاد است و قدم‌های رو به جلویی از جمله رایگان شدن هزینه ناباروری، تولید واکسن، پیگیری اجرای تعرفه گذاری پرستاری بعد از ۱۵ سال تعلل، احداث صندوق حمایت از بیماران خاص ببماران خاص و یک درصد ارزش افزوده برداشته است.

وی ادامه داد: البته در برخی موارد مانند اصلاح قانون حمایت از معلولان به خوبی عمل نکردیم که باید در مجلس بعدی پیگیری شود و اگر قوانین حوزه سلامت به خوبی اجرایی شود، مشکلی نخواهیم داشت.

باقرزاده با انتقاد از اینکه تعارض منافع، مشکلات زیادی را در حوزه سلامت ایجاد کرده تاکید کرد افزایش ظرفیت پزشکی مهم است اما ما نباید فقط هزینه آموزش پزشک را دهیم اما به این نکته توجه نکنیم که بسیاری از آنان به دلیل حقوق کم حاضر به کار کردن در شهرستان‌ها نیستند. باید هر دو موضوع در کنار هم دیده شود.

نایب رییس کمیسیون بهداشت تاکید کرد که به قانون جدید در حوزه سلامت نیاز نداریم و باید در بحث نظارتی ورود جدی داشته باشیم.

راستینه: سهم فرهنگ نیز در بودجه عمومی باید به صورت متوازن پیش بینی شود

احمد راستینه در ادامه نشست فراکسیون گام دوم انقلاب گفت: در 4 سال مجلس یازدهم موضوعات خانواده و جوانی جمعیت، ساماندهی فضای مجازی و حقوق کاربران و عفاف و حجاب و ورزش و ساختارها و الزامات قانونی مورد نیاز و توجه جدی کمیسیون برای افزایش سهم فرهنگ در بودجه عمومی مورد توجه قرار گرفت.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس ادامه داد: قانون جوانی جمعیت به صورت اصل 85 مورد رسیدگی قرار گرفت و به کمیسیون مشترک آمد و تصویب شد، مقام معظم رهبری نیز از آن به عنوان قانون حیاتی یاد کرد.

وی ادامه داد: ساختار حمایت از خانواده را در کمیسیون فرهنگی نهایی کردیم که باید با کمک مجلس داوزدهم اصلاح شود. در این خصوص کمیسیون تلفیق برنامه هفتم نیز کمک کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد حقوق کاربران در فضای مجازی نیز گفت: اشکالات جدی در این خصوص وجود داشت که بعد از رفع به صحن آمد، و اصل 85 آن رأی آورد و در کمیسیون مشترک نهایی شد که نیازمند زمان کوتاه است که باید تعیین تکلیف شود.

راستینه در خصوص صیانت از فضای مجاز ی که رهبری از آن به عنوان قتلگاه جوانان یاد کرد، نیز خاطر نشان کرد: فضای مجازی در کشور رها شده که آسیب بزرگی نیز وارد کرده است و بدون انجام کارهای انقلابی نمی‌توان مرزهای فرهنگی و هویت و سبک زندگی را حفظ کرد.

راستینه با بیان اینکه در خصوص بحث ورزش در قانون نیز اتفاقات خوبی صورت گرفت: ایرادات لایحه قبل را برطرف کردیم و به صحن آمد و بعد از 3 – 4 ماه از مجلس یازدهم قانون اهداف و اختیارات وزارت ورزش تصویب و ابلاغ شد و ظرفیت خوبی در اختیار سازمان ورزش قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: سهم فرهنگ نیز در بودجه عمومی باید به صورت متوازن پیش بینی شود. مجلس یازدهم سهم فرهنگ را از نیم درصد به 3 درصد در بودجه عمومی ارتقاء داد و در برنامه هفتم نیز توجه خوبی انجام شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در مورد لایحه حجاب و عفاف نیز گفت: تمام ایرادات شورای نگهبان در لایحه عفاف و حجاب برطرف شده و آماده ابلاغ است. چند ایراد قانونی به لایحه وجود داشت که در آن نقش قانونی در برخورد با کشف حجاب و هنجارشکنان را تضعیف کرده بود لذا به اصلاح نیاز داشت.

متفکر آزاد: مجلس یازدهم از مجالس پیش‌رو در حوزه دانش بنیان 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ روح الله متفکرآزاد در ادامه این نشست با بیان اینکه ما یک فهم تقنینی و نظارتی از مجلس داریم و کار نظارتی مجلس جمعی است نه فردی، گفت: یعنی درخواست نظارت به عنوان مثال تحقیق و تفحص، سوال، اعمال ماده 234 و 245 و امثالهم را یک نماینده می تواند انجام دهد اما خروجی آن مربوط به مجلس است.

وی با بیان اینکه فهم نظارت جمعی است، افزود: زیرا وقتی وارد موضوع نظارت می شویم به خرد عمومی برای خروجی نیاز داریم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم با بیان اینکه مجلس یازدهم به لحاظ فعالیت های حوزه دانش بنیان جز مجالس پیش رو است، ادامه داد: دو قانون مستقل در حوزه دانش بنیان داشتیم که یکی در سال 89 و آغاز فرآیند قانونگذاری در حوزه دانش بنیان بود که بر این اساس 5 تا 6 هزار شرکت دانش بنیان در کشور شکل گرفت و کار دانش بنیان در مجلس یازدهم با قانون جهش تولید دانش بنیان شکل گرفت و این قانونگذاری ریل گذاری جدیدی را ایجاد کرد و عملا به اقتصاد دانش بنیان بیشتر توجه شد و کارهای دانش بنیان رسمیت بیشتری پیدا کرد و همچنین ارتباط صنعت با دانشگاه از حالت شعار خارج و تبیین شد و امتیازاتی مانند ارائه تسهیلات، معافیت های گمرک و مالیاتی در آن دیده شد و این مهم همزمان با نامگذاری سال تحت عنوان دانش بنیان توسط رهبر معظم انقلاب بود.

متفکر آزاد یادآور شد: البته در برنامه هفتم هم احکام خوبی برای دانش بنیان پیش بینی شد و در حوزه علوم انسانی برای اندینشکده هایی را ریل گذاری کردیم و باید در مجلس دوازدهم این اقدامات را پیش ببریم و در حوزه دانش بنیان اقدامات بیشتری داشته باشیم و این نشست می تواند بستر خوبی برای ارتباطات بیشتر نمایندگان باشد./

پایان پیام

  • کد خبر : 378329
کلمات کلیدی
گل زری  فرخنده بخش
خبرنگار

گل زری فرخنده بخش

آخرین اخبار